Kas köha ja nohu on haigus?

Iga sügis algab sellega, et üks viirus on liikvel. Ja siis veel üks ja siis veel üks jne. Kuni siis ükskord saabub päästev kevad. Mitte see, mis meil siin praegu nime järgi on, vaid ikka selline ilma lumeta :).

Kolme lapsega perena oleks ju lausa ime, kui kõik viirused meie majast suure kaarega mööda läheks. Samas peab ütlema, et nad annavad endast parima. Nii on meil sellel hooajal õnnestunud täiesti ilma palavikuta hakkama saada, ühtegi kõhu ega kõrvaviirust pole ka meieni jõudnud… sea oma kah mitte…

Küll aga pole meist keegi nohust või köhast pääsenud ja nagu lastega ikka – ega nad siis korraga ei jää, ikka kenasti järjekorras.  Näiteks oli Ketlinil köha 5 nädalat järjest. Siis oli paar päeva vahet ja andsin mina oma kahe nädalase panuse. Selleks, et pausi mitte sisse lasta, hakkas Liisu kaks päeva pärast minu köha lõppu köhima. Kärt köhis kunagi enne Ketlinit 2 päeva…oli vist nii :).

Ravi suhtes olen ma suhteliselt passiivne. Kui ise ei usu, siis on ju raske mingite kaladega ümber kaela mässata. Seda ma mäletan ka, kui vastik on seda vett ninna lasta või mingit soodaauru käterätiku all teha. Nii et oma lapsi ma piianata kah ei suuda. Nii me siis ootame ja vaatame. Vahel lapsed nõuavad pudelist köharohtu, aga regulaarseks ravimiseks seda küll nimetada ei saa. Nüüd on meil kodus inhalaator. Vot see on küll mõnus masin ja sellega lapsed sussutavad väga hea meelega. Kas nad ka kiiremini köhast üle saavad- ei tea.  Lugesin ka, et tagajärgedega hirmutamine on üks väga “edukas” meetod haigeks jäämiseks ja vanaema kasutab seda aktiivselt.

Ükspäev ühest foorumist tuli aga välja, et osad inimesed ei pea köha-nohu üldse haiguseks ja ei lase enda igapäev elu sellest üldse segada. Ma ei tea…

Samas ei oska ka keegi öelda kuidas ja millal see köha ja nohu nakkab. Meie peres pole veel küll mingit paikapidavat teooriat selles osas. Ei suuda küll kuidagi uskuda, et pärast 5 nädalast köhimist, Ketlin mind nakatas :). Samas köhisin mina beebile 2 nädalat sõna otses mõttes näkku ja ei midagi :).

Kärt teeb endale auru :)

22 Responses to Kas köha ja nohu on haigus?

  1. No nohu-köha on ikka viirus võtab võimust juhtumid e haigused :D Ma just hiljuti kaklesin ühe kinesistiga, kes õiendas, et ma silmapõletikuga lapse hoida toon. Ei saanud jätta tema tähelapanu juhtimata ta lapse leemendavale ninaalusele ning faktile, et peale kahenädalast pausi kuiva ninaga hoidu tulev laps on paari päevaga nohune, mis siis kipub silma ronima. No ma kuulsin ka, et nohu ei nakka ning pole viiruslik, aga kirjalikult allkirjastatuna pr kinesist seda esitama ei kippunud.

    Ma tundsin ennast selle juures väga perekool :) Tegelikult ma olen pigem tähendanud, et nohu-köha ründavad koos stressi ja tõesti solvumistega. Vähemalt vahel on Viilmaas iva sees :D Helgetel aegadel käivad mu lapsed rahumeeli köhast paukuvas ja tatti pritsivas koolis, ega tee teist nägugi.

  2. Heleena says:

    Meie perearst ütleb, et nohu-köha on viirused ja nakkavad eelkõige esimestel päevadel. Hilisem, nö. jääknähud enam ei pidanud nakkama. Mina ei tea, mina pole arst. Oma lapse pealt aga olen täheldanud küll, kui ikka lasteaias mõnel lapsel ninast “voolik” väljas, siis nakkab ikka küll. Ja võib-olla polegi nohu mingi hull haigus, aga kui teisel lapsel nohu kõrva kipub minema ja ma selle pärast 2 nädalat lapsega töö ajast haiguslehel pean olema. Vot siis ma olen küll kuri nende nohu-köha-pole haigus-inimeste peale.
    Aga see on tegelikult nii lõputu vaidlus, inimesed jagunevad sel teemal jäigalt kaheks. Ja tavaliselt ema kipub ikka minema sinna leeri, millised mõjud on nohul-köhal tema enda lapsele. :)

  3. Mari-Ly says:

    Itaaliamaal pole need ka haigused ja õnneks on meie laps enamasti mitte solvunud :) sest lasteaias on suurem kamp tegelasi pidevalt roheline ussike ninast piilumas olekus. Ning kui kord minu arvates Anni köhis siis kasvatajate arvates ta vaid köhatas :)
    Paar noh aastas saab ka tema ja siis meie mehega oleme need kõige solvunumad, kes pärast veel mitu nädalat nuuskavad ja lasteaia kangeid viiruseid kiruvad :)
    Kusjuures ma ei töga, olen isegi märganud, et laps jääb nohusse just siis kui mina olen stressis või tõesti solvunud!

  4. Kristi says:

    Hmmm.. nohu ma väga haiguseks ei pea. Oleneb nohust vist ka. Osaliselt kisub nina vesiseks meil siin see õhuvahetus ja kliima. Mul mees selline ja suurem poiss ka. No nii ütlesingi hoius – et näete, natuke nagu on miskit, kui on hull, öelge!

  5. Heleena says:

    See on tõsi, et nohul ja nohul on vahe. Mul esineb endal allergilist nohu ja taskurätt on koguaeg kotis, sest tilk kipub nina otsa tulema. Mina pidasin silmas seda, kui tatti ikka voolab. :) Allergia, õhuvahetuse jms. puhul ikka üldiselt ei voola.

  6. Külli says:

    käisin just laste esmaabi kursusel, pädev arst tegi seda. põgusalt oli juttu ka sellel teemal… mulle see versioon täitsa meeldis. meie ümber on ju pidevalt viiruseid ja baktereid igat sorti. oragnism laseb neid siis ligi ehk vastupanu on nõrgenenud sellistel puhkudel – stress,m väsimus, lastel siis pinged lasteaiast jne jne. Ja väga suur roll on temperatuuril – kuna talvel külm siis ju teadupärast rohkem viiruseid. sama kehtib ka organismi kohta – kui keha temperatuur on madal siis vastupanuvõime langeb momentaalselt. st siis seda et kui sul on viirusekoll küljes aga sa ei külmeta kuskil siis üldiselt peaks su oragnism sellega ise hakkama saama, pääsed tervena. niiet sooja teed ja kuivad riided…
    ja see tatine nina on paratamatus, lasteias on alati vähemalt ju üks laps kel nina tattis ja üks laps kes köhib. niiet tuleb enda oma putitada nii palju, et ta külge seda ei korjaks. ja mitte stressata selle pärast sest ka stress nõrgestab vastupanuvõimet :D

  7. Külli says:

    ja nagu näha on teie masin siiski sinine mitte roheline? kas ongi seepärast et on “hooaeg”?

  8. regina says:

    Köha ja nohu pole ju muidu hull, aga meil lööb üsna ruttu bronhidesse ja siis saame jälle ab-d võtta. Aga kust saab sellise vahva inhalaatori ja mis maksab? Sellisega on ju nii mõnus auru teha, see kuuma kannu kohal hingamine ei ole lapse silmis üldse lõbus.

  9. Margaretiemme says:

    Väikese kõrvalmärkusena, soodaauru peetakse nüüdsel ajal iganenud raviviisiks, sest kuivatab liigselt hingamisteid.
    Olen täheldanud, et igal hooajal on omade väikeste eripäradega viirused. Sellekevadisel köhal ja nohul on kombeks kiirelt kopsu- ja keskkõrvapõletikuks muutuda.

  10. Kristi says:

    Inhalaatoreid saab apteekidest. Kiidetakse Projeti ultraheliinhalaatorit :) Meil ka selline. Ravimiinfo peaks andma ülevaate ka, kus ja mis…

  11. krista says:

    ja jah just nagu Kristi ütles… kusjuures hinnavahe erinevates apteekides oli 100 krooni ;)

    Eriti mõnus oli magavale lapsele auru teha, nii kenasti ja rahulikult hingas…

  12. evelyn says:

    Kuna endalgi sai hiljuti inhalaatorite teemaga aktiivselt tegeletud, siis jagan natuke oma teadmisi :)
    UH inhalaatorid on vaiksed jah, kuid kui sai lastehaigla arstidelt uuritud, mida nemad soovitavad, siis vastati nii, et ee, milline inhalaator valida, sõltub sellest, milleks seda kasutatakse.
    Kui inhalaatorit vaja ainult nohu jaoks, siis on Uh inhalaator ok, kuid kui soovida seda kasutada ka bronhiidi, laringiidi jmt puhul – siis UH inhalaator ei suuda ravimit/auru niikaugele pihustada ning aitab vaid kompressoriga inhalaator. Need teevad muidugi rohkem müra kui UH omad ning neid ei saa inhalatsiooni tegemisel eriti kallutada, kuid nad pihustavad vajalikku kraami palju kaugemale. Uuemate ja vanemate mudelite mürataseme erinevus on ka päris märkimisväärne, uuemate kasuks.
    Mul õde ostis lapse laringiidi raviks alguses ka UH inhalaatori, kuid see ajas auru rohkem maskist välja, kui kaugele kurku ning järgmisel päeval läks vahetas kompressoriga variandi vastu välja. Ja selle aur läks sinna kuhu vaja.
    Lastehaigla arstid soovitasid muide Omroni inhalaatoreid, et pidavat olema kvaliteetsed ja korralikud. Eks hind ole ka samasugune :) kuid huvitaval kombel siiski apteegiti väga erinev.

  13. evelyn says:

    aa, seda unustasin kirjutada – kui inhalatsiooni teha nii, et otsik on suus, siis saab ka UH inhalaator kurku ravimi pihustamisega hakkama – st suuremate laste ja täiskasvanute puhul toimib ilusti. Aga maskiga (ehk siis beebidel ja väikelastel) kasutades just ei lähe auru sinna kuhu vaja. Ehk et eelnev jutt just pisematele mõeldes.

  14. Eva says:

    Andunud blogilugejana tahaks ka sõna võtta :) Ma ei oska öelda, on see nüüd sellest tingitud, et meil sel aastal koju sai ionisaator soetatud ja meie kodu pidavat nüüd olema rikastatud õhuvitamiinidega ehk siis negatiivsete ioonidega, aga sel talvel ei ole mitte keegi meie perest tüõsiselt haige olnud. Suurem laps oli korra, sest käis veekeskuses ja sai seal ilmselt külma, aga ka see haigus taandus paari päevaga. Muidu on meie talved ikka olnud sellised 1 nädal ok, 2 nädalat haige rütmis.

  15. Heli says:

    Nõustun, et nohu-köha hakkavad külge siis kui immuunsüsteem nõrgem või on stress või hoopis vastupidiselt ka pingelangus.
    Mu lapsed olid sellel talvel terved nagu purikad. Ja siis ma jäin koduseks, minul pingelangus ja väiksemal lapsel emme päevad läbi käe-jala juures võtta ning kohe oligi eriti vastik hingamisteede haiguste pakett kohal.
    Samas on nohu ju ka kasulik, viib kehast jääkained välja. Ma nüüd ei mäleta, kes seda ütles, kuid väitis, et inimene, kellel üldse nohu pole, ei ole ka terve.

  16. A says:

    nohu ei vii organismis jääkaineid välja :). nohu (enamasti viiruse tekitatud) tekitab nina limaskestades turse ning ohtralt lima (maakeeli tatt). lima tekitab organism selleks, et viirust välja uhta. nuusates siis nuusatakse haigusetekitaja (viirus) välja. samas on igasuguse viirushaiguse puhul vaja palju juua (leiget vett), sest viirus uhutakse kehast eelkõige uriini ja higiga välja. nagu ka jääkained :).

    samuti on vaja juua bronhiidi v kopsupõletiku puhul selleks, et lima veeldada – see siis köhitaksegi välja.

    igasugu tatitõbede ajal on soovitav lisaks sellele, et üritada immuunsussüsteemi tugevdada, lisaks loobuda piima- ja nisutoodetest – need lihtsalt tekitavad lima juurde, kuid sel perioodil oleks vaja sellest just lahti saada.

    bronhiiti ei tohiks antibiootikumidega ravida, kuna reeglina ei ole bronhiit põletikulist (e bakteriaalset) päritolu. antibiootiumid toimivad aga ainult bakteritele. viirust antibiootikum ei tapa.

  17. Elen says:

    Peale viimast suur kaotust jään vist elu lõpuni kõike mida nimetatakse viiruseks kartma.
    Sest mingi viirus tuli ja murdis, kõigest viie-kuue tunniga, enne seda polnud haiguse märkigi…
    Ma ei taha hirmu süstida, aga igaks asjaks peab valmis olema, mina ei olnud ja pole siiani.

  18. Inga says:

    Lapsed on erinevad. Mõnele ei tee väike nohu midagi, teisel kaasneb sellega aga alati 39+ palavik. Minu tähelepaneku kohaselt mängivad geenid üsna suurt rolli – mu poisil on näiteks üliallergiline vanaisa ja laps sai ka selle geeni omale. Meil siis käivad nohu ja kõrge palavik koos.

    Köha pean ma sellest talvest saadik eriti kurjaks paharetiks. Praegu liiguvad igasugu karmid köhaviirused Tallinna lasteaedades. Mu poisi lasteaiarühmast olid 2 last korraga köhaviirusega haiglas, üks bronhiidi ja teine ägeda larüngiidiga. Samal ajal jäi nende “klassiõde” kopsupõletikku. Seepeale saadeti lasteaiast kõik köhijad-nohujad kodusele ravile ja rühma jäigi ainult 5 last.

  19. nelladella says:

    Muide inhalatsiooniga on nii, et kui lapsel on otsik suus ja on arvata, et ta hingab kenasti auru alla, siis tegelikult nad hingavad samaaegselt hoopis ninaga. Ma avastasin selle alles hiljuti ja sain aru miks inhalatsiooni tegemine mingit tulemust ei andnud.

    Suuremale lapsele saab juba öelda, et hoia toru suus ja hinga ka suuga. Aga väiksem hingab raudselt nina kaudu ja olgu tal suus palju auru tahes, alla ta seda ei hinga. Seepärast on tittedel igal juhul maks parem. Või siis lihtsalt toru nende näo ees hoida..

    Aga meie nohusid-köhasid haiguseks ei pea. St teeme vahet haiglasel (sh nakkaval) nohul-köhal ja nn tavalisel.

  20. nelladella says:

    mask

  21. Heleena says:

    Meiegi sattusime hiljuti lapsega haiglasse just selle sama “tavalise” köha-viirusega. Palavik tõusis 7 päeva 39, 5 peale, kuni lõpuks tilgutite all lõpetasime. Samas kui pool lasteaia rühma lihtsalt köhatas.
    Eks nii ongi, lihtsalt mõne organism on parasjagu tugevam, mõnel nõrgem. Mõtle nii positiivselt tahad, vahel sellest ainult ei jätku. :)

  22. Siksten says:

    Meie 4-kuune tirts jäi 2,5 nädalat tagasi bronhiiti. Nädal enne seda hakkas köhatama veidi sagedamini kui harilikult. Hoidsin tal siis villased sokid kogu aeg jalas, ükskord varem see protseduur ka aitas, kuid ei seekord. Peale nädalast köhatamist ärkas ühel hommikul ja suur köha oligi platsis. Nädal aega ravisin koduste meetoditega (sinepiplaastrud ja -mähised, sibulamähised, tärpentinisalvid, küüslaugud) ja siis läksime arstile. Selguski – bronhiit. Nädal aega oleme saanud nüüd lisaks kodustele vahenditele (lisandusid ka inhalaator 5 x päevas ja hanerasv) ka ab-d ja bronhiit kadunud. Vastik nohu vaid jäänud, millest kuidagi lahti ei saa. Täna kirjutas arst siis välja üht P-tähega (nime ei mäleta, retseptirohi) rohtu- tumedad tilgad. Ütles, et need on ravitoimega ja peaks aitama. Eks näeb.

Leave a Reply

