minu õpetajad

Sellist postitust olen ma juba väga-väga ammu tahtnud teha, aga ikka on mõni lastega asi tähtsam olnud :)

Sellest on nüüd juba rohkem kui 10 aastat möödas kui ma värske TTÜ tudengina nägin seina peal kuulutust, et toimub maalikursus ja ma külg ees ukse vahelt sisse pugesin. Palju asjalike nägudega noori seisis juba molberti taga…kusjuures mulletundus, et kõik nad teadsid täpselt mida ja kuidas nad teevad…mina ei teadnud muffigi. No ma olin küll koolis joonistanud ja mulle see isegi meeldis ja kunstiringis käisin ka…aga molberti taga seisin elus esimest korda.

Minu õnneks ei hakatudki kohe võõrsõnadega rääkima, vaid öeldi, et on vaja guass värve ja vot täpselt selliseid pintsleid ning joonistama…vabandust… maalima hakkame natüürmorte.

Nii ma siis ühe kevadise semestri veetsingi värvilõhnalises klassis koos põhiliselt ehituspoistega, kellel suur unistus arhitektiks saada. Õpetaja oli Ilme Rätsep. Hindeks sain vist 4, sest see oli selline vabaõppeaine ja mis sa ikka õpihimu kahandad talle 3 pannes.

Edasi läks nii, et selle õpetaja juures võtsin ma kogu oma õpingute jooksul kokku vist 12 ainet. Ühesõnaga kõik, mis ta õpetas…kunstiajalugu, kostüümiajalugu, 4 järjestikku kursust joonistamist, 2kompositsiooni klassi…siidimaali ja lõpetasin moedisainiga … midagi oli vist veel, aga rohkem ei tule hetkel meelde…

Kui ma maalitunnis sain oma nelja kenasti…siis joonistamisel alustasin ikka tubli kolmega…see pole mingi käsi, see on kummikinnas … kas päriselt paistab see pea teile ka nagu ärajoonud pull või on tegu ikka kreeka jumalaga … jne jne …Aga ma ei andnud alla…isegi näiteks siis kui oli vaja 10×10 paberitele joonistada jooni ja kõik minu suure vaevaga tehtud 30 kripseldust tagasi visati ja kästi uuesti teha. Siis ma ei saanud veel aru kuidas näiteks üks poiss suutis ühe ainukese joone niimoodi sinna paberi peale tõmmata, et sellega väga rahule jäädi.

Igatahes aastad läksid ja lõpuks ma hakkasin nägema ka ja viimased hinded olid mul ikka ilusti viied juba :)))

Ma ise tagantjärele julgen öelda, et see on olnud minu fotograafiks saamise teel üks olulisemaid verstaposte…

Edasi tuli see aeg, kus mul tuli paari fotsessiooni orgunnida… kõrvalt vaadates tundus kõik väga lahe ja samas ka väga raske…aga ennast algajate kursusele panin kirja küll…

Ja teiseks õpetajaks võin nimetada Kaupo Kikkast. See kuidas ta rääkis tegi pildistamise nii huvitavaks ja nii loomulikuks, et noh kui tahta, siis võib igaüks fotograaf olla …. ma arvan, et kõige rohkem meeldiski mulle see tema asjadest konkreetne arvamus… ei hakanud ta seal midagi keerutama…hea on hea ja sitt on sitt.. :)

Järgmine samm oli pulmafotkonkurss, kuhu Kalle kui pulmakorraldusfirma esindaja, kutsuti züriisse. Mina kui värskelt algajate kursuse lõpetanu, haakisin talle käevangu ja kohtasin seal Annika Metslat.

Kui ma sinnamaani olin arvanud, et fotograafid on mehed ja naiste jaoks see rohkem nagu hobi, siis Annika pilte vaadates nägin, et naiste jaoks on olemas täiesti oma valdkond, kuhu enamusel meestel pole suurt asja… see on see romantiline ja nunnu osa fotodest..kus on peal armastus ja lapsed…

Ääriveeri Annikaga juttu tehes ja tema juures pere ja sõpradega pildistamas käies ning samal ajal koguaeg üle õla piiludes, et kus ja miks ja millal jne…. sai temast mulle üks olulisi eeskujusid. Kusjuures on seda siiamaani…ikka on ta minust vähemalt 2 sammu eespool…aga ma päriselt ka püüan tal kannul püsida…

Kui omad sõbrad välja arvata, siis Annika oli see, kes mulle esimesed tööd andis..

Ühel järjekordsetest pulmafotokonkursidest kohtusin Diana Undiga. Kuna meie lapssed (Kärt va) on sündinud umbes täpselt ühel ajal, mahtudes kõik neljakesi detsembrikuusse ära, leidsime me kohe kiirelt ühise teema. Vot Diana on küll see inimene, kes mind üle ääre lükkas :)  Kui ma sinna maani olin ikka rohkem ebakindel kui kindel, siis tema süstis just õigel ajal õiget kindlust ja oma tarkuse jagamisega oli ta väga lahke. Ma arvan, et nii palju pilte kui ma sellel suvel läbi vaatasin ei ole ma ei enne ega ka pärast seda kunagi teinud.  Diana oli see, kes ütles lause, mis mul koguaeg peas käib – kõige pealt püüa teha sama hästi kui su eeskuju ja siis natuke paremini. Eks mul natuke piinlik oli ka kui ma püüdsin teha täpselt samasugust pilti nagu tema…aga peas käis, et ma ikka pean tegema natuke teistmoodi…

Tema usaldas mind ja pakkus mulle tööd, mida ma siis suurima hea meelega tegin ja kui aega oli siis kutsus mind assistendiks. Parimat kooli kui assistendiks olemine ei ole olemas :)

Kui me kiire töö ja pere kõrvalt ikka vahel piltide jagamise ette võtame, siis ma näen koguaeg, et mul on veel küll ja küll teha veel seda samamoodi tööd…ikka ja alati suudab ta üllatada millegi sellisega et ma pean ohkama, et kuidas ta küll oskab ja näeb…

Nii nagu Kaupogi on Dianal muusiku taust ja siis ma mõtlen, et äkk oleks ikka pidanud kah klaverimängu õppima….oleks praegu parem fotograaf :) ….. aga selle eest oskan ma kududa-heegeldada-ja paljast tädi joonistada :)

Vot siis selline lugu…

See pilt on meie uues kodus tehtud ja ma valisin selle enne kui ma Kaupo lingi panin …. loomulikult olen ma Kaupo kodukat vaadanud rohkem kui ühe korra ja ka kindlasti seda puupilti ka näinud …aga praegu tuli küll muie näole :)

Niimoodi need asjad käivadki, et omaarust teed pildi ja pärast alles leiad sarnasuse, sest mälus kuskil äkki oli pilt ja  seda puud nähes käis käsk, et tee nii ;) ….

8 Responses to minu õpetajad

  1. Heleena says:

    Eh, ma olen ka neid 10×10 paberitele jooni joonistanud. Ja mina, kui lastekunstikoolist tulnud inimesene, üritasin ikka teha ilusa pildi. Ja siis visati ka minu joonistused minema. Öeldi, et ei ole vaja ilusat. Ma näen küll, et te olete kunstikoolis käinud, aga jätke ilu kõrvale ja laske käel loovalt käia. Järgmine kord viisin põhimõtteliselt “plätserdused” ja õppejõud oli rahul. Siis ma sain aru, mida ta ootas – et inimene oleks loov ja tuleks nö. raamist välja.
    Ja ma olin eluõnnelik, kui Annika Metsla mulle algajate fotokursusel ütles, et talle meeldib, et ma oskan näha. :))) Tol hetkel oli mul küll tunne, et ma oskan ainult teiste ilusaid pilte vaadata.

    Ja muide, klaverimängul ja fotograafial küll mingit seost pole. Ma näiteks olen klaverit õppinud, aga hea fotograaf küll pole. :)))

  2. kroonijuveel says:

    Ilme Rätsep oli ka minu õppejõud. Olime TTÜs sel erialal esimesed. Ja oh seda ehmatust, kui joonistamise klassis saime esimesed ülesanded! Mingi kompa ja mingi mapp ja noh, täitsa võõrad sõnad olid. Ta õpetas korrektset vormistust ja asjade õigeaegset esitamist. Kommentaaridega just tagasi ei hoidnud ka. Kunstiajaloo kursuse ajaks olime temaga juba harjunud, nii et suhtusime väga tõsiselt projektidesse ning eksamisse. Siiamaani on meeles kunstiajaloo kursuseprojekt, mida me kõik vaimustusega tegime: uurida etteantud perioodi rõivastust, teha ülevaade, lisada illustreerivad pildid ning kõige lõpuks luua kollektsioon selle ajastu ainetel. Mapi voltisin ka ise! Ja eksam! Üks osa oli kunstiajaloo tähtsamate objektide ja maalide jms äratundmine fotodelt. Selleks tegi Ilme must-valged fotoreprod, mida me siis usinalt papile kleepisime ja siis terve patakas käis kordamööda kursusekaaslaste vahel ja õppisime pähe. Noh, eks järgmised lennud said juba meie kleebitud pildid ja praeguseks on vist aint must-valge mälestus sellest. Aga ma õppisin 1988-93, kesse siis internetti näinud oli :D. Ja Rätsepal oli veel hea nipp: tal oli täpselt märgitud, kes mis loengust puudus ja võisid mürki võtta, et eksamil lisaküsimuse said just selle loengu kohta. Kontrollitud.

  3. Glacier says:

    On teatud tüüp inimesi, kes ainuüksi oma olekuga süstivad teistesse – ilusatesse, tarkadesse, osavatesse.. aga naaatukene ebakindlatesse inimestesse – seda, et vaatad end kõrvalt ja mõtled ,et ohhoooo, polegi väga viga.
    Mina olen Dianaga kokku puutunud kui see, kes pildi peale jääb. Ja mina, kes ma üldse ei kannata pildistamist tegelikult, tundsin end hästi, ilusana, rõõmsana – ja pildid ongi täpselt sellised. Vähemalt need, mis kätte oleme saanud…. pulmapildid tulevad kunagi natuke hiljem – aga mul ei ole üldse hirmu. Sest Diana ise oli nagu päikene ja kui uskuda seda, et ilusad pildid on fotograafi teene (ja noh, vastupidi ka, koledad pildid samuti….), siis tulevad need ikka kohe väga ilusad..:)

  4. Kristi says:

    Mina käisin ka TTÜ’s ja noh minus on siis suur osa pudrukeemikut. Vabaainetena ma kunsti ei võtnud, aga neid viinerinäppe jms olen ma joonistanud küll :) Käisin kunsti erikallakuga klassis 9 aastat ja eks midagi on külge jäänud :)

    Mõtle, kunagi ma kirjutan äkki samasuguse postituse ja siis sa saad oma nime saelt leida :P

  5. Liia says:

    oi Ilme Rätsep on täiesti fantastiline. Mina informaatikuna ja lausa magistris käisin tema juures moeajalugu õppimas ning sattusin kursusele mille jätkuks oli miskile tehnikumile rõivaste joonistamise kursus. Suure lunimisega sain sinna ka. No ja ütleme siis nii, et hoolimata sellest et ma polnud isegi vabaõppur sain ka mina vastu päid jalgu oma maha joonistatud modellide eest. Ja need kommentaarid olid mõnusalt mahlakad. (kursus koosneski voguest poseerivate modellide ja rõivaste joonistamisega) Vaid üks eriti andekas sai oma fantaasial lennata lasta :) Aga nüüd on tal jah raamatud juba värviliste piltidega ja oi kui huvitav oli teda kuulata.

  6. Trishka says:

    Iroonia? Mina olen pildistamas käinud professionaalsetest fotograafidest Annika Metsla, Diana Undi ja Krista Kõivu juures, neist konkurentsitult parim mulje jäi ja parimad pildid said tehtud viimasega. ;) Ja ma isegi ei meelita.

  7. Daam koerakesega says:

    Kaupo on mindki väga palju inspireerinud ja Annika loengut on ka õnnestunud kuulata. Aga kui nüüd kristalselt aus olla, siis Sinu pildid meeldivad mulle Annika omadest märksa rohkem :)

  8. kats says:

    sigadus-sigadus. nüüd tean, millest ttü-s õppides ilma jäin. see kunstiline pool oleks kui silmaauku muu tehnilise kõrval. mõlgutasin võimalusest eka- s aineid juurde võtta, aga sinna see ajapuudusel jäi. meil see 10×10 oli kole kohustuslik aine ja need valge paberi voltimised ei läinud ka mitte. selge. tuleb ttü-sse doktorisse minna, et kunsti õpida:)

Leave a Reply

