ava, säri ja iso ehk tehnikajutt

kunagi ma arvasin, et nende taga on midagi väga keerulist. Kindlasti on see raskem kui hiina keel. Minu arvamust ei suutnud ümber lükata ka mu esimene fotokursus ja eesti keelsed fotofoorumid. Ma tean küll, et igat asja saab seletada kas väga keeruliselt või väga lihtsalt :) Nii ma siis leidsin mõned raamatud ja mõned head sõbrad, kes oskasid seletada asju lihtsalt. Ja tuli välja, et asi ongi lihtne.

Kusjuures nüüd kui ma olen mõnikord ajaviiteks fotofoorumeid lugenud, siis seal osad inimesed vist ise ka ei saa päris täpselt aru, mida nad küsivad…ja mõnikord ei saa ka vastajad täpselt aru, mis nad vastavad. Kas mina nüüd siis tean midagi…võib-olla. Kindlasti aga on inimesi, kes teavad minust rohkem…aga mis siis, ma räägin nii nagu mina asjast aru saan ja püüan seda teha lihtsalt…

Vanasti kui oli film, oli asi natuke keerulisem. Nüüd digi ajal näed sa kohe pilti … noh suurtes piirides, milline ta  sul sealt plõksu järel tuli ja saad kohe kiired parandused teha. No vaadake ise fotograafe..koguaeg vaatavad nad tehtud pilte ja siis krutivad kettaid…ma nüüd siis seletan, et mida seal kruttida.

Kõige pealt ava. Ava on selline auk, läbi mille valgus sisse saab. Kõige lihtsamalt seletatuna, jättes kõrvale kõik keerulised võõrsõnad. Seda auku saab keerata väiksemaks ja suuremaks. Inimese silmas see must osa on ka nagu ava…. kui me vaatame päikese poole, siis see must läheb hästi pisikeseks, kui näiteks pimedas toas läheb see suureks.  Ühesõnaga mida lahtisem ava, seda rohkem valgust läbi läheb.

Teine asi ava juures on teravussügavus. Lihtsalt öelda, kas kõik mis pildil on terav või on mõni oluline detail ainult. Mida lahtisem on ava ehk mida väiksem on number, seda udusem on ümbrus :)

Kuna mina pildistan valdavalt inimesi, siis ütleme nii, et paigal olevat inimest saab isegi 2,8 avaga ilusti pildistada. Ühtegi last ma küll ei riski …. eriti neid mitte, kes raha maksavad :) ok…mõnikord kui on laps ülirahulik ja vaatab oma suurte silmadega sulle otsa…vot siis võib …sest see silm on siis niiii ilus.

Tavaliselt ma pildistan 4…või 5,6 ….kui on üks inimene….6.3 või 8 siis kui on rohkem…. vot kinnisemaks mina oma fotokal ava keeran ainult siis kui mul on lisavalgus olemas, näiteks need musta taustaga beebipildid, aga see on juba keerulisem jutt. Kõige rohkem meeldib mulle aga loomulik valgus ja statiiviga ei tee mina midagi, nii et ava 22 jääb minu puhul täiesti kasutamata….

Ütleme, et avast on nüüd kõik…

Edasi tuleb säri. See on nüüd see aeg kui kaua see auk valgust vastu võtab :). Kui avaga on nii, et mina tean, mida ma tahan ja keeran nupu õigesse asendisse, säriga on nii, et “vaatad taevast” ja siis keerad. See ongi selline asi, mida ei saa öelda, et pane nüüd see, see on õige. Näiteks vaatad ühes suunas on sobiv säriaeg üks, vaatad teises suunas, on teine.

Nüüd siis tulebki keerata nii nagu algul tunne ütleb, hiljem juba kogemus. Inimese pildistamisel ei julge mina keerata seda nuppu 60-st väiksemaks.  Lihtsalt seletatuna näitab displei numbreid alla sekunad (murdosasid) ja üle sekundi. 60 peaks siis olema 1/60 sek. Kui säriaeg läheb aeglasemaks, siis tõenäoliselt on inimesed pildi peal udused. Muidugi kui teha suurt kunsit saab öelda, et ära saa nüüd liiguta, aga see pole see jutt…. Kui aga suvel õues keerata säri 60 peale, siis tõenäoliselt saab sellise lumivalge põlenud pildi….siis on ikka nii valge, et aeg peab olema lühem. Nagu murdarv…mida suurem on alumine arv, sed väiksem on number :)

Ok … tahan nüüd siis näiteks oma last pildistada…panen ava 4,0 sest ta on rahulik, säri panen 60 ja teen pildi…näiteks praegu ja toas…tõenäoliselt ei saa sealt pildi pealt üldse arugi mida ma pildistada üritasin, sest liiga pime on. Nüüd siis võtame selle kolmanda asja…iso

Täna on juba olemas sellised fotokad kus seda isot ehk siis tundlikust, võid mõnuga keerata….noh näiteks 25 000 peale :) Minul sellist fotokat ei ole…kuigi väga tahaks. Jättes selle kõrvale, siis nö kõige ilusam tuleb pilt siis,  kui iso on võimalikult väike. Keerad iso suuremaks tuleb müra. Müra on need mitte õiget värvi täpid pildi peal. Kunsti puhul minuarust väga lahe :). Mina väga üle 400 keerata ei taha…kunsti puhul ikka olen 800-ni ka keeranud…mulle endale meeldib..teistest ei tea.

Ühesõnaga kui nüüd seda enne tehtud pildilt inimest ei leidnud, siis järelikult oli mul iso 100. Keeran siis juurde… ma ütlen ausalt, et kui ma praegu tahaks oma magavast Liisust pilti teha, siis isegi 800 jääb väheks…noo nii pime on… Nüüd oleks lisavalgust vaja…aga see on juba teine jutt…

Kokkuvõte…  avaga lihtne…liikumatut ühte inimest nii lahtisega kui tahad…mitut inimest alla 6.3 ei keera ja kui välku ei ole, siis kinnisemaks saab keerata ainult suvel ja õues. Säri tahab harjutamist ja sellega saab kunsti teha… ma räägin üks teine kord…ning iso…mida väiksem seda “ilusam”  ning suurem on tunde küsimus….

No ja kus on näitlik materjal…pole :) …praegu nii raske teha, sest valget aega on nii vähe

11 Responses to ava, säri ja iso ehk tehnikajutt

  1. K. says:

    Mis kerega Sa pildistad? Müra on üks suuremaid argumente uuema kere poolt. (:

    Minul on näiteks Nikoni D90 ja sellega saab korraliku pildi ka ISO1000ga, 3200 läheb juba pisut teraliseks kätte. Samas, paari aasta vanuse D70ga saab 800ga kätte ainult reportaaži, korralikku kujutist enam mitte.

    Teiselt poolt on jälle nüüd uus D3s, millel saab ISO 102400 peale keerata. See pidavat ajalehes trükkimiseks kõlbama ja ISO12800 tehtud pildid on lausa selged ja üsna müravabad. (:

  2. krista says:

    mul on “vana” canon 5D ja uee 5D.ga saab ka ISO keerata nii et silm ka ei pilgu…

  3. nelladella says:

    Ja tead, mis mind eluks ajaks tõenäoliselt segama jääb.. Mida väiksem number, seda suurem ava. Nii palju loogilisem oleks mida suurem number, seda suurem ava. :-)

    Mul üks sõbranna ajab varasest lapsepõlvest alates siiamaani segamini vasema ja parema, mul on selle avaga umbes sama teema. :-)

  4. heiko says:

    Nelladellale: mõtle nii, et pildimasina leitanud inimesed olid laisad ja ei viitsinud alati 1/4 või 1/60 kirjutada ja jätavad murru lugeja ära… aga loe ikkagi alati muuruna seda numbrit. Siis läheb asi korda.

  5. Kristi says:

    heiko seletas ju säriaega ja mitte ava :)

  6. Katrin says:

    Aitähh Krista! Nüüdseks olen seda postitust lugenud juba kolm korda, ja kindlasti loen veel :) Palju selgem ja arusaadavam jutt kui raamatust!

  7. Eva says:

    Avastasin su blogi mõni aeg tagasi kogemata ja sellest saati olen seda regulaarselt piilumas käinud.
    Eriliselt suured tänud nende pildistamisõpetuste eest, fotokalas uurimas käies on mulle seal väga hiinakeelne see jutt tundunud :) Loen su õpetused veel nii umbes 10 korda läbi ja siis hakkan katsetama neid nii oma beebi pildistamiseks kui ka oma koera varsti sündivate titade pildistamiseks :)
    Kõike kõige paremat Sulle ja Su prele!

  8. Kaili says:

    Jään huviga lisavalguse teemat ootama :)

  9. karina says:

    Seletasid siin seda fotovärki sama hästi (arusaadavaltl), kui kord ammusel ajal raglaanvarrukate kudumist (mille järgi ma otsinguga selle blogi leidsingi omal ajal :)). Aitäh!

  10. andrus says:

    Säriaeg +ava võrdub säri.

  11. Kurat says:

    Ma vaatan, et päris surnud see see koht veel pole… :)
    Tore muidugi, kui fotohuvilisi on, aga siin jääb siiski kohati mulje, et see teema on mõnel ikka üsna hägune… Andrus siin väidab näteks, et kahest muutujast sõltub säri, nii see ka päris pole. selline mõiste nagu ISO on ka väga oluline. Sellest võib ehk järeldada, et M-reziim on sinujaoks võõras ja teistes pildi-reziimides valitakse ISO aparaadi poolt.

Leave a Reply

